Na slovíčko s létajícím lékárníkem Ondrou z Mojí lékárny

26.06.2022

PharmDr. Ondřej Žák je mladý, empatický lékárník se srdíčkem na pravém místě. Narodil se ve znamení Vah v roce 1993 a devadesát trojka je také jeho nejoblíbenějším číslem, které mu vždy přináší štěstí. Věnuje se sportu, turistice a historii. Nyní studuje kombinované doktorské studium, kde se zabývá zkoumáním historických pramenů a vývoji lékárenství na Ostravsku v období socialismu. Po absolvování Farmaceutické fakulty nastoupil do společnosti Sanovia provozující virtuální řetězec Moje lékárna, kde vykonává pozici tzv. hoopera neboli létajícího lékárníka. Jeho mateřskou lékárnou je SANO Rychvald. Současně zastává pozici personálního manažera. Je ostravským patriotem a říká: „Narodil jsem se v Ostravě, žiju zde a chtěl bych zde žít po celý svůj život“.

Pane doktore, byla profese lékárníka Vaším vysněným povoláním?

Původně jsem lékárníkem vůbec nechtěl být. Na gymplu jsem uvažoval o profesi právníka nebo státního zástupce.  Doma mi to rozmluvili. Doporučili mi ubírat se jiným směrem, a to více k pomáhajícím profesím. Společně s rodiči jsme vybrali obor lékárenství. Vůbec toho nelituji. Dovolím si říct, že tato profese je pro mě nyní posláním. Baví mě komunikovat s lidmi, poskytovat jim poradenství a farmaceutickou péči na odborné úrovni.
 

Přeskočíme od studia k praxi. Pracujete jako létající lékárník ve společnosti Sanovia, která provozuje řetězec Moje lékárna. Je to Vaše první pracovní pozice?

Ano, je to můj první zaměstnavatel. Nelituji toho, že jsem si zvolil Sanovii a nastoupil do Mojí lékárny. Tento řetězec lékáren mi byl ochoten oproti konkurenci natolik důvěřovat, že mi dal možnost vykonávat práci létajícího lékárníka. Jsem moc rád, že jsem dostal tuto příležitost.
 

Jak vypadá pracovní život létajícího lékárníka?

Létající lékárník je vždy nablízku tam, kde je ho nejvíce zapotřebí v rámci personálního vykrytí lékáren po celé České republice. Hlavním přínosem práce létajícího lékárníka je pro mě mnohem rychlejší a lepší profesní rozvoj. Musím disponovat pracovními zkušenostmi, které následně uplatním při nástupu do určité nové lékárny. Důležitá je schopnost rychle se zorientovat, navázat komunikaci s místními pacienty a rozpoznat jejich problémy. Většina našich lékáren je rodinného typu se svými stálými klienty, kteří velmi rádi přijímají doporučení.


Jak vnímáte svou aktuální pracovní náplň?

Dalo by se říci, že můj náhled na profesi je stále stejný. Práce je poměrně psychicky náročná. Člověk se musí věnovat pacientům, musí umět naslouchat jejich problémům, poskytovat jim dispenzační optimum na odborné úrovni. Je potřeba být klientům nablízku. To platí zvlášť v naší lékárně v Rychvaldu, kde si zakládáme na rodinném typu lékárny a pracujeme všichni společně jako dobrý tým.

 

Jaké další aktivity odborného poradenství nabízíte v lékárně SANO v Rychvaldu?

Mezi další aktivity patří měření stáří cév, případně naše účast v projektu Moje stáří. Mnoho informací je v našem magazínu, kde jsou dostupné informace o aktivitách, poradenství, termíny měření, a především zajímavé odborné články.
 

Zaznamenáváte velký zájem o měření stáří cév?

V naší lékárně v Rychvaldu proběhlo měření již třikrát a opakovaně s velkým zájmem ze strany klientů. Měli jsme vždy plné termíny.  Velkou výhodou je, že když pacient zjistí přibližné stáří cév, může mu lékárník doporučit návštěvu specialisty a předepsání léčivého přípravku nebo koupi potravinového doplňku. Pacienti jsou otevřenější a nechají si doporučit i nefarmakologická opatření. To znamená, co mají dělat, aby zlepšili svůj zdravotní stav.
 

Využívají nabídku měření pouze senioři?

Ne. Do naší lékárny chodí široké spektrum klientů – od těch nejmladších po ty nejstarší. Řekl bych od 18 do 85 let. Takže zájem o měření je napříč všemi věkovými skupinami.
 

Vrací se pacienti s požadavkem opakovaného kontrolního měření stáří cév?

Určitě. Vnímám pozitivní trend u pacientů, kteří prošli edukací, upravili své návyky, stravování, využili farmakologickou léčbu.

ČÍST CELÝ ČLÁNEK


« zpět